Urban Chess

door Jésus Medina Molina

‘Iedere gemeente in Nederland zou meerdere schaaktafels moeten hebben’, aldus Urban Chess initiatiefnemer Jésus Medina Molina. In zijn persoonlijke leven heeft hij zelf schaken geleerd via Youtube, om zo zijn dochter te kunnen helpen met haar problemen met rekenen. En met meer dan 15 jaar ervaring als internationaal commercieel manager was hij van mening dat het niet om het financiële gedeelte zou gaan. Maar om de oplossing die het bied. Hij zag het als een middel om ‘mensen te verbinden, eenzaamheid te bestrijden, hersens fit te houden en dat alles in de buitenlucht’.

Osse Schaak Vereniging (OSV) & Gemeente Oss

In januari 2022 heeft het OSV bestuur contact opgenomen met de gemeente Oss, met de vraag of zij het initiatief wilden ondersteunen, voor het plaatsen van één of meerdere schaaktafels in de openbare ruimte in Oss. Vanaf 2023 faciliteert de gemeente vier schaaktafels in Terwaenen. De Osse Schaak Vereniging (OSV) zal het schaken promoten, in samenwerking met M.G.A.S., door bewoners te betrekken middels het organiseren van verschillende schaakactiviteiten.

De Osse Schaak Vereniging kent een lang verleden binnen Oss. Al is het eigenlijk in 1926 begonnen als bedrijfsvereniging (E.O.S.), bestaat de huidige vereniging sinds 1944. In 2024 viert OSV haar 80-jarig bestaan.

Loek van Wely

Grootmeester & voorzitter OSV

Niek Vendelmans

Gebiedsregisseur Gemeente Oss

Moqtader Ghazizoi

Ondernemer & Webdeveloper M.G.A.S.

Volg ons en blijf up-to-date